20.04.2023

Tiedote: Ylioppilaskunnan Proffan Uiton perinne on jatkunut Kuopiossa jo 50 vuotta

Tiedote 20.4.2023

Kuopion korkeakouluopiskelijat kokoontuvat jälleen juhlimaan vappua akateemisten perinteiden merkeissä. Ylioppilaskunnan vapunajan tapahtumat, Savo-Karjala Excursio ja tauolta palaava Sivistykseen Vihkiminen, vetävät opiskelijoita mukaan enemmän kuin koskaan ennen. Velj’mies-patsaan lakitus ja Proffan Uitto järjestetään jo 50. kertaa.

Opiskelijavappua vietetään tänä vuonna näyttävästi eri puolilla Kuopiota. Juhlinta on alkanut jo hyvissä ajoin huhtikuun puolen välin tienoilla ja huipentuu 30.4. vappuaaton allastapahtumaan Kuopion torilla.

– Vappu kaikkine perinteineen on yksi opiskeluvuoden ehdottomista kohokohdista. Valtava kiitos kuuluu kaikille niille opiskelijaliikkeen aktiiveille, jotka kahtena viime vuotena ovat sinnikkäästi ylläpitäneet vappukulttuuriamme haastavissa oloissa ja jatkavat samaa työtä edelleen, toteaa Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Eetu Hyvönen.

Vappuviikko käynnistyy yliopiston rannassa Studentialla maanantaina 24.4. Eri Reipas Wapun aloitus -nimisen yösählyturnauksen merkeissä. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä SYKETTÄ-korkeakoululiikuntapalvelut sekä SILLAT-hanke. Vapun aatonaattona 29.4. opiskelijat hyppäävät Savo-Karjala Excursion bussien kyytiin ja lähtevät seikkailemaan pitkin Savo-Karjalaa ja sen ravintoloita. Savo-Karjala Excursio -tapahtumaa on järjestetty vuodesta 1990 lähtien ja tänä vuonna matkaan lähtee enemmän opiskelijoita kuin koskaan ennen.

Vappuaattona nimitettävä Uitettava Proffa on 50. laatuaan

Vappuaatto 30.4. alkaa Kuopion hammaslääketieteen opiskelijoiden ainejärjestön Dentina ry:n järjestämällä Hammas-patsaan pesulla Studentia-rakennuksen sisäpihalla kello 13. Tapahtuma on Kuopion kampuksen vanhimpia vappuperinteitä ja ainoa laatuaan Suomessa.

Kuopion akateemisen historian pitkäaikaisimpiin perinteisiin lukeutuva salaperäinen Sivistykseen Vihkiminen palaa tänä vuonna muutaman vuoden tauoltaan. Vihityille luovutetaan heidän saavuttamansa sivistyksen merkiksi aito KYY-nauha ylioppilaslakkiin kiinnitettäväksi. Tapahtumaan on jo ennakkoilmoittautumisten perusteella tulossa enemmän opiskelijoita kuin koskaan ennen.

Ylioppilaskunnan perinteinen vappuaaton allastapahtuma Kuopion torilla alkaa kello 17:30. Tapahtumassa julkistetaan vuoden Velj’mies ja Siskotyttö, lakitetaan Velj’mies-patsas sekä uitetaan professori – säässä kuin säässä. Velj’miehen lakituksen ja Proffan Uiton perinteiden pitkä ikä suo tämän vuoden Uitettavalle Proffalle kunnian olla jo 50. laatuaan.

Ylioppilaskunnan vappuaaton tapahtumat:

• Klo 13 Hampaan pesu (järj. Dentina ry), Studentian piha (Yliopistonranta 3)
  • Klo 14 Sivistykseen Vihkimys, Snellmania (Yliopistonranta 1)
  • Klo 17.30–18.30 Vapun allastapahtuma Kuopion torilla
    • 17:30 Ainejärjestöt esittävät tervehdyksensä
    • 17:45 Velj’mies-patsaan pesu
    • 18:00 Velj’miehen ja Siskontytön julistaminen
    • 18:10 Velj’mies-patsaan lakitus
    • 18:15 Ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtajan Eetu Hyvösen puhe
    • 18:25 Professorin Uitto

Yleisö on lämpimästi tervetullut seuraamaan allasjuhlaa torille.

ISYY.fi, avautuu uuteen välilehteen: ISYYn Vappu Kuopiossa 2023 (6.4.2023)

ISYY.fi, avautuu uuteen välilehteen: ISYYn Savo-Karjala Excursio 2023 Kuopio

ISYY.fi, avautuu uuteen välilehteen: Kuopion opiskelijavappu 2023

Eetu Hyvönen, hallituksen puheenjohtaja, Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta, puheenjohtaja(at)isyy.fi, p. 044 576 8400