02.03.2016

Kannanotto: Korkeakoulutushumppaa Suomessa, yksi askel eteen ja kaksi taakse

Kannanotto: Vapaa julkaistavaksi heti

Korkeakoulutushumppaa Suomessa, yksi askel eteen ja kaksi taakse

Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta (ISYY) näkee Roope Uusitalon selvitykseen pohjautuvat esitykset opintotukileikkauksista kohtuuttomina. Sipilän hallitusohjelmassa on suunniteltu 150 miljoonan euron leikkaus 544 miljoonan euron opintotukimenoihin. Toisin sanoen opiskelijan toimeentuloa leikataan 27,5 prosenttia, mikä on todella kohtuutonta. Samalla opiskelijoita painostetaan valmistumaan entistä nopeammin leikkaamalla opintotukikuukausia ja kiristämällä vaadittavaa kuukausittaista opiskelutahtia. Viiden opintopisteen sijaan opiskelijan tulisi jatkossa suorittaa kuusi opintopistettä kuukaudessa. Laskennallisesti tämä tarkoittaa vaadittavan viikoittaisen työtuntimäärän kasvua 33,7 tunnista 40,5 tuntiin.

“Minne on kadonnut arvostus sivistykseen ja korkeakoulutukseen, joihin satsaaminen nosti Suomen 90-luvullakin takaisin jaloilleen? Näiden leikkauksien varjossa silloiset panostukset korkeakoulutukseen ovat kuin hukkaan heitettyä rahaa. Aivan kuin tarkoituksena olisi murentaa suomalaisen korkeakoulutuksen vahvuus, tasapuolinen mahdollisuus korkeakouluttautua”, toteaa ISYY:n hallituksen puheenjohtaja Juho Ikonen.

Leikkausten vaikutukset tuntuvat opiskelijan lompakon lisäksi heidän hyvinvoinnissaan. Leikkausesitys kohdistuu muun muassa opintorahaan, joka tulisi esityksen toteutuessa pienenemään lähes 100 eurolla kuukaudessa. Lisäksi opiskelijan ahdinkoa syventää opintotukiajan leikkaaminen jopa kymmenellä tukikuukaudella. Asumislisään ei kuitenkaan koskettaisi. Kuten Kelan teettämässä tutkimuksessa todetaan, niin jo tällä hetkellä opiskelijan opintorahasta ja asumislisästä koostuvat tulot kuluvat pääsääntöisesti asumismenoihin. Nykyiset asumiskustannukset Itä-Suomessa ja ehdotetut opintotukimuutokset pakottavat opiskelijan valitsemaan kahden vaihtoehdon väliltä; opintolainan nostamisen tai työssä käymisen. Keskeisimpänä hyvinvoinnin mittarina voidaan pitää ruokalautasen sisältöä. ISYY:n mielestä ei ole kohtuullista vaatia opiskelijaa täyttämään vatsaansa lainarahalla.

Valmistumisen jälkeinen työllistyminen on epävarmaa monilla eri aloilla, mikä ei kannusta opiskelijoita nostamaan opintolainaa. Toinen vaihtoehto eli työn tekeminen vuorostaan viivästyttää valmistumista. ISYY:n mielestä opiskelun lainapainotteisuus luo yhteiskunnallista eriarvoisuutta, kun kaikilla ei ole taloudellisesti samat lähtökohdat korkeakouluttautua. Tulevaisuuden Suomessa korkeakouluun hakeutuminen ei saa perustua lompakon paksuuteen, vaan osaamisen tunnistamiseen ja kykyjen valjastamiseen. Tällä hetkellä askeleet suuntautuvat päinvastaiseen suuntaan

Juho Ikonen
Hallituksen puheenjohtaja
puheenjohtaja@isyy.fi

Anna-Kristiina Mikkonen
Pääsihteeri
paasihteeri@isyy.fi

Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta (ISYY) on noin 13 000 opiskelijan etu- ja palvelujärjestö, jonka tavoitteena on edistää jäsentensä yhteiskunnallisia, sosiaalisia ja henkisiä pyrkimyksiä. ISYY toimii Itä-Suomen yliopiston kolmella kampuksella Joensuussa, Kuopiossa ja Savonlinnassa.