26.03.2018

Kannanotto: Reilut pelisäännöt asumiseen, Kuopas!

Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta on pettynyt tapaan, jolla Kuopion opiskelija-asuntoyhtiö Kuopas on lähtenyt uudistamaan asuntokantaansa. Kuopas on irtisanonut uudistuksen yhteydessä vuokralaisten vuokrasuhteita, joiden kohdalla uudet ehdot eivät täyty.

ISYY on erityisen pettynyt Kuopaksen tiedottamiseen asiasta, joka on ollut puutteellista ja ristiriitaista. Tämän vuoksi opiskelijoiden keskuudessa on paljon epätietoisuutta siitä, kuka saa vuokrata asuntoa Kuopakselta ja millä ehdoilla. Myös uusi vaatimus opintojen etenemisestä on aiheuttanut epätietoisuutta siitä, menettääkö opiskelija asuntonsa, jos ei pysty esimerkiksi terveydentilansa vuoksi opiskelemaan. Tämän vuoksi YTHS:n lääkäripalvelut Kuopiossa ovat ruuhkautuneet.

“Peli on reilua vain silloin, kun sitä pelataan samoilla säännöillä ja molemmat osapuolet tietävät pelin säännöt. Kuopas on aloittanut uudistuksen tekemisen täysin väärässä järjestyksessä aiheuttaen paljon epätietoisuutta ja pahaa mieltä opiskelijoiden ja sidosryhmien keskuudessa”, toteaa ISYYn hallituksen puheenjohtaja Juuso Sikiö.

ISYY ei vastusta asumisoikeuksien tarkistamista tai sitä, että asuntokantaa keskitetään niille, joille se on tarkoitettu. ISYY toivoo kuitenkin Kuopaksen tarkastelevan omia käytäntöjään kriittisesti, tiedottavan uudistuksista hyvissä ajoin sekä kertovan jo vuokrasopimuksen tekemisen yhteydessä, mikäli ehtoja saatetaan muuttaa. Lisäksi vastaisuudessa isoista muutoksista olisi hyvä informoida sidosryhmiä hyvissä ajoin.

“ISYY haluaa taata opiskelijoille mahdollisuuden hyvään opiskelijaelämään. Asunnon järjestyminen on iso kysymys opiskelijan hyvinvoinnissa ja siksi on ikävää, että epätietoisuutta aiheutuu asioista, jotka olisivat olleet neuvottelemalla ja paremmalla tiedottamisella vältettävissä”, toteaa Sikiö.

Juuso Sikiö
Hallituksen puheenjohtaja