01.10.2019

Tiedote: ISYYn edustajistovaaleissa tavoitellaan 35 % äänestysaktiivisuutta

Tiedote: 1.10.2019
Vapaa julkaistavaksi: heti

Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunnan (ISYY) kuudennet edustajistovaalit järjestetään tänä syksynä. Edellisissä vaaleissa rikkoutui ennätysmäinen 30% äänestysaktiivisuus ja tämän syksyn vaaleissa pyritään parantamaan prosenttia entisestään.

ISYYn edustajistovaalit järjestetään tänä syksynä Joensuussa ja Kuopiossa. Uuden edustajiston kokoonpano on selvillä 6.11.2019.

- Tavoitteenamme on saavuttaa 35 % äänestysaktiivisuus. Tämä vaatii paljon työtä sekä keskusvaalilautakunnalta, että vaalilistoilta. Odotammekin syksyn kampanjointia innokkaana ja jännityksellä. Mitä enemmän opiskelijoita saadaan aktivoitua yliopistopolitiikkaan ja yhteiseen vaikuttamiseen, sen parempi, sanoo Keskusvaalilautakunnan puheenjohtaja Brenda Nissén.

ISYYn edellisissä edustajistovaaleissa vuonna 2017 äänestysprosentti oli 30,1.

Vaalien ennakkoäänestyspäivät ovat 29.10.–1.11. ja varsinainen äänestyspäivä on 6.11.2019. Vaaleilla valitaan ISYYn korkein päättävä elin, eli 39-jäseninen edustajisto, joka päättää muun muassa ylioppilaskunnan jäsenmaksun suuruudesta, budjetista, säännöistä ja useista opiskelijaan vaikuttavista asioista.

Edustajistovaalit ovat kokonaan sähköiset. Äänioikeutetut saavat sähköpostiin linkin, jonka kautta äänestäminen tapahtuu.

Vaalien ehdokasasettelu on parhaillaan käynnissä

ISYYn edustajistovaalien ehdokasasettelu päättyy 3.10.2019.

- Toivomme, että mahdollisimman moni jäsenistämme lähtisi ehdolle vaaleissa. Edustajistossa toimiminen tarjoaa hienon mahdollisuuden oppia tärkeitä taitoja hallinnosta ja päätöksenteosta. Näistä taidoista on varmasti hyötyä myös työelämässä, toteaa Keskusvaalilautakunnan sihteeri Saara Närä.

Vuonna 2017 ISYYn edustajistovaaleissa oli ehdolla 181 ehdokasta 14 eri ehdokaslistalta.

ISYY antaa mielellään haastatteluja vaaleihin liittyen. Haastattelupyynnöt pyydämme osoittamaan Keskusvaalilautakunnan puheenjohtajalle Brenda Nissénille, varapuheenjohtajalle Emma Mertakorvelle tai sihteerille Saara Närälle.

Brenda Nissén, Keskusvaalilautakunnan puheenjohtaja, Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta, puh. 040 5829578, brendan(at)student.uef.fi

Emma Mertakorpi, Keskusvaalilautakunnan varapuheenjohtaja, Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta, puh. 040 8479375, evpj1(at)isyy.fi

Saara Närä, Keskusvaalilautakunnan sihteeri, Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta, puh. 044 576 8413, kv.kuopio(at)isyy.fi