15.04.2021

Tiedote: ISYYn työelämäviikko tuo työelämätaidot osaksi opintoja

Tiedote: 12.4.2021

Julkaistu 12.4.2021

Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunnan (ISYY) työelämäviikko 13.–16.4.2021 tuo laajan kattauksen työelämäsisältöjä opiskelijoiden saataville. Työelämäviikko on jaettu neljään teemapäivään: International work life, Verkostoituminen ja Hyvinvointi, Työelämä- ja urataidot sekä Vuorovaikutustaidot. Viikon aikana teemoihin pureudutaan luentojen, työpajojen sekä paneelikeskustelun avulla. Viikon sisällöistä on mahdollista suorittaa yhden opintopisteen opintosuoritus oppimispäiväkirjan muodossa.

ISYYn tavoitteena on luoda työelämäviikosta vuosittainen opiskelijoiden työelämätaitoja tukeva tapahtuma. Ensimmäistä kertaa järjestettävän työelämäviikon sisältöihin kuuluu asiantuntijoiden luentoja, palveluiden esittelyjä ja vuorovaikutuksellisia työpajoja. Teemoissa on huomioitu nykyisen työelämän tarpeita sekä opiskelijoiden omia toiveita konkreettisista työkaluista oman jaksamisen tunnistamiseen. Työelämäviikon ohjelmaan voi tutustua ISYYn verkkosivuilla. Mukana viikolla ovat ISYYn kanssa Itä-Suomen yliopisto, Business Center Pohjois-Savo, Loimu ry, Luotsi Joensuu, Pohjois-Karjalan maakuntaliitto ja Talent Hub Pohjois-Savo.

“Opiskelijoiden työelämätaitojen kehittämisen tarve on korostunut erityisesti viimeisen vuoden aikana, kun suurin osa ajasta on vietetty etäopintojen parissa – esimerkiksi itsensä johtaminen ja vuorovaikutustaidot ovat osoittaneet tärkeytensä. Lisäksi työelämätaitojen kehittämisessä opintojen aikana on tällä hetkellä suuria alakohtaisia eroja.” kertoo ISYYn hallituksen työelämä- ja sosiaalipoliittinen vastaava Pauliina Ryökäs.

Työelämätaitojen vahvistaminen jo opiskelun aikana tukee oppimista sekä sujuvaa siirtymää työelämään. ISYY haluaa osaltaan luoda puitteita näiden tärkeiden taitojen ja osaamisen hankkimiselle ja kehittämiselle.

Pauliina Ryökäs, Hallituksen jäsen, sosiaalipolitiikka ja työelämä, Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta, pauliina.ryokas(at)isyy.fi, p. 044 576 8409