15.08.2013
Kansalaisen asiointitili on uusi turvallinen viestintäkanava Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön ja opiskelijan välillä. Opiskelija luo palveluun ensin oman tilin verkko-osoitteessa www.asiointitili.fi, minkä jälkeen hän voi viestiä palvelussa tietoturvallisesti YTHS:n kanssa hoitoonsa liittyvistä asioista.
Palvelu toimii siten, että opiskelija antaa vastaanottokäynnillään suostumuksensa YTHS:lle viestien lähettämiseen ja käy verkkopalvelussa perustamassa itselleen tilin. YTHS voi tämän jälkeen olla Asiointitilin kautta suojatussa yhteydessä kaikissa hoitoon liittyvissä asioissa. Opiskelija saa automaattisesti tilille tulleesta viestistä myös herätteen joko tekstiviestillä tai sähköpostilla. Hän voi halutessaan myös vastata Asiointitilille saamaansa viestiin. Viestit voivat koskea opiskelijan tutkimustuloksia (esim. laboratoriotuloksia), hoitomaksuja, tai ne voivat liittyä vaikkapa matkailijan rokotukseen ja neuvontaan.
YTHS:n hoitava lääkäri miettii kuitenkin aina tapauskohtaisesti, mitä tutkimustuloksia viedään suoraan potilaan Asiointitilille ja mitkä tulokset vaativat henkilökohtaista kontaktia (esim. kasvotusten tai puhelimella).
Asiointitili nopeuttaa ja parantaa YTHS:n asiakaspalvelua
”Kansalaisen asiointitili tarjoaa asiakkaillemme tietoturvallisen, sähköisen kanavan kaikkeen omaan hoitosuhteeseen liittyvään, myös arkaluontoiseen viestinvaihtoon. Asiakkaamme voivat lukea viestimme ja antaa tarvittavia lisätietoja itselleen sopivaan aikaan, ilman että heidän tarvitsisi soittaa meille ennalta sovittuun puhelinaikaan tai varata uutta tapaamisaikaa seurantakäynnille”, kertoo YTHS:n atk-suunnittelija Elina Heilala.
Kun hoitoon liittyvät seurantakäynnit vähenevät, vapautuu opiskelijoille myös nykyistä enemmän vastaanottoaikoja uusien vaivojen hoitoon.
Asiointitilin perustaminen ja käyttöönotto on opiskelijalle nopeaa ja helppoa. Sen jälkeen yhteydenpito YTHS:n hoitohenkilökunnan kanssa ei ole enää aikaan ja paikkaan sidottua.
Asiointitili käyttöön kaikille YTHS:n asiakkaille
Asiointitilin käyttöä YTHS:n ja opiskelijan välillä on pilotoitu jo alkukesällä Kuopion toimipisteessä 24.5.2013 alkaen, ja siitä on saatu hyviä kokemuksia. Kaikkia YTHS:llä asioivia opiskelijoita kannustetaankin hankkimaan Asiointitili heti vastaanottokäyntinsä jälkeen.
”Mikäli Asiointitiliä ei opiskelijalla ole, käydään hoitoon liittyvä keskustelu vastaanotoilla, puhelimitse tai kirjepostilla. Joten kyllä jokaisen aikaa arvostavan tämä tili kannattaa ilman muuta perustaa”, Heilala kehottaa.
—
Kansalaisen asiointitili on tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisten ja julkishallinnon viranomaisten välillä. Sen kautta voi saada mm. viranomaispäätöksiä ja tiedoksiantoja paperipostin sijaan sähköisesti. Asiointitilin kautta voi myös antaa ja saada lisätietoja omaan asiointiin liittyen. Palvelu on tarkoitettu koko julkishallinnon käyttöön ja sen tarjoaa Valtiokonttorissa toimiva Valtion IT-palvelukeskus.
Lisätietoja:
ATK-suunnittelija Elina Heilala, Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö, p. 046 876 9137
Viestintäpäällikkö Sari Krappe, Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö, p. 046 710 1540
Lue lisää:
Opiskelijoille suunnatut ohjeet asiointitilin käyttöönotosta
Mediatiedote YTHS:n sivuilla
Julkaistu 15.8.2013