21.03.2024

Tiedote: ISYYn historian ensimmäiseksi kunniajäseneksi Sirpa Risto

Tiedote 21.3.2024
Julkaisuvapaa: Heti

Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta (ISYY) on nimittänyt historiansa ensimmäiseksi kunniajäseneksi Sirpa Riston. Kunniajäsenyys on ylioppilaskunnan korkein huomionosoitus. Risto on työskennellyt ylioppilaskunnan palveluksessa Kuopiossa jo yli 30 vuoden ajan.

Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunnan (ISYY) historian ensimmäiseksi kunniajäseneksi on kutsuttu Sirpa Risto. Kunniajäsenyys on ylioppilaskunnan korkein huomionosoitus. ISYYn sääntöjen mukaan edustajisto voi yksimielisellä päätöksellä hallituksen esityksestä kutsua henkilön tai yhteisön ylioppilaskunnan kunniajäseneksi.

Risto on työskennellyt ylioppilaskunnassa yli 30 vuoden ajan, ensin Kuopion yliopiston ylioppilaskunnassa (KYY) järjestösihteerinä miltei 20 vuotta. Kuopion yliopiston aikaan Risto ehti työskennellä hetken myös Kuopion yliopiston opintoasioiden osastosihteerinä. Sittemmin hän on työskennellyt ISYYssä aluksi järjestö- ja liikuntasihteerinä ja nyt vuodesta 2016 alkaen korkeakoululiikunnan suunnittelijana SYKETTÄ Kuopion liikuntapalveluiden parissa, sekä jo kymmenen vuoden ajan ISYYn Kuopion kampuksen toimistopäällikkönä. Sirpa on aiemmin palkittu vuonna 2005 KYYn ja vuonna 2017 ISYYn kunniamerkillä.

– Sirpa Risto, tuttavallisemmin Paristo, tunnetaan kampuksella opiskelijoiden keskuudessa jopa legendaarisena, aina niin aurinkoisena ja helposti lähestyttävänä persoonana. Sirpalla on vielä kolmenkymmenen vuoden jälkeenkin uskomaton kyky tehdä työtä päivästä toiseen opiskelijoiden ja ylioppilaskunnan jäsenten parasta ajatellen ja ylioppilaskunnan kulttuuria vaalien, kommentoi ISYYn hallituksen puheenjohtaja Mirka Nieminen.

Ristolla on todella tärkeä rooli ylioppilaskunnan vappuperinteiden, kuten Sivistykseen Vihkimisen ja Savo-Karjala Excursion, ylläpitämisessä Kuopiossa ja hän kuuluu myös ylioppilaskunnan salaperäiseen Wihkimysylimystöön, joka vappuisin toimittaa Kuopion yliopisto-opiskelijoille Sivistykseen Vihkimyksen. Onhan hän osallistunut itsekin Savo-Karjala Excursiolle kaikkiaan 30 kertaa, viimeisen kerran viime vuonna omalla kutsuvierasbussillaan 30-vuotisen ‘excu-uran’ kunniaksi.

– Kiitos opiskelijat ja ISYY. On ollut ilo seurata ja auttaa opiskelijoita monen vuosikymmenen ajan. Se energia mikä opiskelijoista löytyy on saanut minut jaksamaan tämän työn parissa. Opiskelijat ovat luomassa meidän kaikkien tulevaisuuttamme. Kiitän erityisen suuresta kunniasta, kommentoi ISYYn ensimmäinen kunniajäsen Sirpa Risto.

Kunniajäsenyys julkistettiin 14-vuotiaan ISYYn vuosijuhlilla perjantaina 15.3.2024 Joensuussa. Päätös Sirpa Riston kutsumisesta kunniajäseneksi tehtiin ISYYn edustajiston kokouksessa vuoden 2022 lopussa.

Kuva: Klavdia Parkkonen. Sirpa Risto ISYYn vuosijuhlilla Joensuussa 15.3.2024.

Isyy.fi, avautuu uuteen välilehteen: Huomionosoitukset

Isyy.fi, avautuu uuteen välilehteen: ISYY palkitsi 14. vuosijuhlissaan ansioituneita ylioppilaskuntatoimijoita

Mirka Nieminen, hallituksen puheenjohtaja, Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta (ISYY), puheenjohtaja(at)isyy.fi, p. 044 576 8400