30.04.2023

Tiedote: Vuoden 2023 Velj’mies ja Siskotyttö vaalivat opiskelijakulttuuria ja poikkitieteellisyyttä

Tiedote 30.4.2023
Vapaa julkaistavaksi: heti

Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta (ISYY) on valinnut vuoden 2023 Velj’mieheksi ja Siskotytöksi Jimi Virkkalan ja Sonja Sointeen. Valitut lakittivat Velj’mies-patsaan ylioppilaskunnan vappuaaton allastapahtumassa 30.4.2023 Kuopion torilla.

Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta (ISYY) valitsee joka vuosi kaksi ylioppilaskunnan toiminnassa aktiivisesti mukana ollutta henkilöä Velj’mieheksi ja Siskotytöksi. Vuoden 2023 Velj’mies on Jimi Virkkala ja Siskotyttö Sonja Soinne. Heillä oli erityinen kunniatehtävä Kuopion torilla järjestettävässä ylioppilaskunnan vappuaaton allastapahtumassa, jossa he pääsivät lakittamaan Velj’mies-patsaan.

Sekä Virkkala että Soinne ovat vaikuttaneet monen vuoden ajan useissa tärkeissä tehtävissä ylioppilaskunnan sekä järjestötoiminnan parissa. Virkkala on toiminut ISYYn hallituksen varapuheenjohtajana vuonna 2022, Kuopion puheenjohtajaneuvoston puheenjohtajana vuonna 2021 sekä ollut mukana edustajiston toiminnassa vuodesta 2019 alkaen. Lisäksi Virkkala on aktiivinen järjestötoimija ja onkin toiminut etenkin oman ainejärjestönsä, Kulti ry:n, pitkäaikaisena aktiivina niin yhdistyksen puheenjohdossa kuin myös muissa tehtävissä. Hän on toiminut myös esimerkiksi hallinnon opiskelijaedustajana ja vertaistuutorina.

– Jimi Virkkala on äärimmäisen hyvä esimerkki siitä, kuinka opiskelijakentällä voi tehdä pitkäkantoista ja vaikuttavaa työtä. Viimeisimpinä vuosina ylioppilaskunnan toiminnassa Virkkala on osoittanut suurta kiinnostusta ja kunnioitusta kuopiolaista ylioppilasliikettä ja sen historiaa kohtaan, toteaa ISYYn hallituksen puheenjohtaja Eetu Hyvönen.

Myös Sointeen poikkitieteellinen aktiivisuus on ollut koko opiskeluajan ihailtavaa. Soinne on ehtinyt toimia niin ylioppilaskunnassa, sen kerhoissa kuin myös ainejärjestötoiminnassa. Hän toimi ainejärjestönsä Socius ry:n varapuheenjohtajana vuosina 2020–2021, ISYYn hallituksen jäsenenä 2022 ja tällä hetkellä ISYYn keskuvaalilautakunnan jäsenenä. Soinne on ollut aktiivinen ja innostava kerhotoimija ja hänet tunnetaan sekä toverikerho Kamratsin että vappukerho KIVESin toiminnasta. Viimeisimpänä hän on ollut tiiviisti mukana ISYYn alkoholittoman Sober Disco -tapahtuman järjestämisessä

– Sonja on tehnyt usean vuoden ajan esimerkillistä ja aktiivista opiskelijavaikuttamista ja hänet tunnetaan kampuksella innostavasta opintoaloja yhdistävästä tekemisestään. Siksi hän on erinomainen valinta Siskotytöksi, Hyvönen kertoo.

Vuoden 2023 Velj’mieheksi ja Siskotytöksi valittujen nimet julkistettiin 30.4. Kuopion torilla pidetyssä ylioppilaskunnan vappuaaton allastapahtumassa.

Eetu Hyvönen, hallituksen puheenjohtaja, Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta (ISYY), p. 044 576 8400, puheenjohtaja(a)isyy.fi

Isyy.fi: Ylioppilaskunnan Proffan Uiton perinne on jatkunut Kuopiossa jo 50 vuotta (20.4.)