30.04.2020

Tiedote: Wappuradiossa julistetut opiskelija-aktiivit sekä Uitettava proffa ovat tunnettuja innostavuudestaan

Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta (ISYY) on nimittänyt vuoden 2020 Velj’mieheksi Aleksi Kinnusen ja Siskotytöksi Brenda Nissénin. Lisäksi vuoden Uitettava proffa on filosofian tohtori Tero Karjalainen.

Ylioppilaskunnan Kuopion kampusvaliokunta nimittää joka vuosi kaksi opiskelijoiden edunvalvonnassa ja ylioppilaskunnan toiminnassa aktiivisesti mukana ollutta henkilöä Velj’mieheksi ja Siskotytöksi. Vuoden 2020 Velj’mies on Aleksi Kinnunen ja Siskotyttö Brenda Nissén. Molemmat valitut ovat pidettyjä ylioppilaskunta- ja ainejärjestötoimijoita.

Kinnunen toimi ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtajana vuonna 2019. Lisäksi hän on toiminut ainejärjestö Preemio ry:n hallituksessa kaksi vuotta, joista toisen puheenjohtajana.

– Aleksi ei pelkää astua puikkoihin, kun sitä tarvitaan ja hänen apuunsa voi aina luottaa. Hän on myös antanut alkusysäyksen monille uudistuksille ylioppilaskunnassa, sanoo ISYYn hallituksen puheenjohtaja Aino Peltonen.

Nissén on toiminut aktiivisesti ylioppilaskunnan edustajistossa kaudella 2018-2019. Lisäksi hän oli järjestämässä ylioppilaskunnan edustajistovaaleja vuonna 2019 keskusvaalilautakunnan puheenjohtajana ja toimi ainejärjestönsä, Retikka ry:n hallituksessa vuonna 2018 edunvalvontavastaavana.

– Innostavalla asenteellaan Brenda on levittänyt positiivista kuvaa ylioppilaskunnasta ja houkutellut mukaan myös uusia toimijoita, kertoo Peltonen.

Vuoden 2020 Uitettava proffa rohkaiseva ja opiskelijamyönteinen

Lisäksi ylioppilaskunta valitsi vuoden 2020 Uitettavaksi proffaksi sovelletun fysiikan laitoksen varajohtajan ja yliopistokollegion puheenjohtajan, filosofian tohtori (FT) Tero Karjalaisen. Karjalainen toimii sovelletun fysiikan laitoksella tutkimuspäällikkönä.

– Karjalainen on muun muassa tukenut opiskelijoita uusien työelämätapahtumien järjestämisessä ja innovoinnissa. Hänet valittiin Uitettavaksi proffaksi opiskelija- ja työelämämyönteisen asenteen ansiosta, Peltonen toteaa.

Velj’miehen, Siskotytön sekä Uitettavan proffan valinta kuuluvat ylioppilaskunnan vappuaaton perinteisiin. Velj’miehellä ja Siskotytöllä on erityinen tehtävä Kuopion vappuperinteissä, kun he lakittavat torin Veljmies-patsaan, minkä jälkeen kuopiolainen vappukansa painaa ylioppilaslakit päähänsä.

Ylioppilaskunta on valinnut ja uittanut Professoreita vappuaattona Kuopion torilla vuodesta 1974 lähtien. Proffan uitto on Suomessa ja kansainvälisesti ainoa laatuaan oleva tapahtuma.

Tänä vuonna Proffan uitto sekä Velj’miehen ja Siskotytön valinta esitettiin ISYYn Wappuradion erikoislähetyksessä 30. huhtikuuta. Tapahtumat nauhoitettiin turvallisuuden vuoksi ennakkoon.

Aino Peltonen, hallituksen puheenjohtaja, Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunta (ISYY), p. 044 576 8404, puheenjohtaja(at)isyy.fi

Vuoden 2020 Velj'mies ja Siskotyttö lakittavat Veljmies-patsaan.

Vuoden 2020 Siskotyttö Brenda Nissén sekä Velj’mies Aleksi Kinnunen lakittivat Veljmies-patsaan. Lakitus oli kuvattu ennakkoon ja se näytettiin ISYYn Wappuradiossa. Kuva: Pinja Kääriäinen