08.11.2023

Tiedote: ISYYn kahdeksansissa edustajistovaaleissa äänesti 23,97 % äänioikeutetuista

Lehdistötiedote: 8.11.2023

ISYYn kahdeksansien edustajistovaalien suurimmiksi listoiksi nousivat Itä-Suomen Vihreä Vasemmisto ja Kylterit. Vaalien äänestysprosentiksi muotoutui 23,97 prosenttia.

Itä-Suomen yliopiston ylioppilaskunnan (ISYY) edustajistovaalien äänestys päättyi 8.11.2023 klo 18. Vaaleilla valittiin seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi ylioppilaskunnan ylin päättävä elin, 39-jäseninen edustajisto.

Vaalilistoista Itä-Suomen Vihreä Vasemmisto ja Kylterit juhlivat vaalivoittoa kerättyään eniten ääniä vaaleissa. Kumpikin lista sai 6 paikkaa edustajistoon.

Vaalien ääniharaviksi nousivat DeeKu-listan Ville Salokangas (152 ääntä) ja Itä-Suomen Vihreä Vasemmisto -listan Maija Kuivalainen (100 ääntä).

ISYYn edustajistovaaleissa oli ehdolla 113 henkilöä 9 eri ehdokaslistalta.

Vaalien äänestysprosentiksi muodostui 23,97%, mikä on enemmän kuin vuonna 2021, jolloin äänestysprosentti oli 21,05 % (2872 ääntä). Yhteensä äänioikeuttaan käytti nyt käydyissä vaaleissa 3 464 äänioikeutettua. Ennakkoon 31.10.–7.11.2023 vaaleissa annettiin 2771 (19,2 %) ääntä. Vaalit käytiin kokonaan sähköisesti ja äänestäminen tapahtui Tuudossa.

– Olen iloinen siitä, että äänestysprosentti nousi vuoden 2021 edustajistovaaleista, vaikka äänestysprosentin olisi toivonut olevan korkeampi. Vaalit sujuivat kokonaisuudessaan erinomaisesti ja Tuudo toimi hyvin alustana äänestämiselle. Nyt meillä on uusi edustajisto tulevalle kaudelle, kommentoi keskusvaalilautakunnan puheenjohtaja Wilma Poutanen.

Uusi edustajisto kokoontuu ensimmäistä kertaa 23.11.2023, jolloin se muun muassa valitsee itselleen puheenjohtajiston sekä nimittää ISYYlle ensi vuoden hallituksen. Edustajistokausi on kaksivuotinen.

Keskusvaalilautakunta suoritti ääntenlaskennan 8.11.2023 äänestyksen päätyttyä kello 18.00.

Edustajistoryhmien paikkajako (suluissa ryhmien paikat vuonna 2021):

• Deeku: 5 (vuonna 2021 6)
  • Kylterit: 6 (vuonna 2021 5)
  • Vihreä lista: 5 (vuonna 2021 6)
  • FaBio: 3 (vuonna 2021 5)
  • Savilahden Sivistyneet: 4 (vuonna 2021 4)
  • Keskeiset: 4 (vuonna 2019 3)
  • ISYYn Demariopiskelijat: 3 (vuonna 2021 2)
  • Opiskelevat kokoomuslaiset: 3 (vuonna 2021 3)
  • Itä-Suomen Vihreä Vasemmisto: 6 (vuonna 2021 4)

Kolme eniten ääniä saanutta ehdokasta:

• Ville Salokangas, DeeKu: 152 ääntä